به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارشی خواندنی از فوربس

۱۰ دلیل برای نخریدن سهام آرامکو
پایگاه خبری فولاد ایران -

🔺 ... تولید این شرکت از سال‌ها پیش، یکنواخت بوده و در ۵ سال اخیر، هیچگاه از مرز ۱۰ میلیون بشکه در روز فراتر نرفته است. در سال‌های اخیر و در مسیر اجرای توافق کاهش تولید اوپک، آرامکو وادار شده تا با کمتر از ۹۰ درصد ظرفیت خود، تولید کند. در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی، درآمد خالص و سرمایه‌گذاری آرامکو با کاهش ۱۲ درصدی به ۴۷ میلیارد دلار و ۱۴.۵ میلیارد دلار کاهش یافته است.

🔺شاهزاده محمد بن سلمان، بارها از ارزش ۲ تریلیون دلاری آرامکو سخن گفته است. اما این عدد بسیار بالا به نظر می رسد.  بزرگ‌ترین و کاراترین شرکت‌های نفتی دنیا با سودهای سالانه زیر اداره می‌شوند: اگزون موبیل ۵ درصد، شورون ۴ درصد، شل ۶.۵ درصد، توتال ۵.۶ درصد و ساینوپک ۸ درصد. اگر آرامکو با ۵ درصد سود پرداختی سالانه ۷۵ میلیارد دلار سود به سهامدارانش پرداخت کند، ارزش تجاری آن ۱.۵ تریلیون دلار خواهد بود. براساس نسبت قیمت به سود سهام غول‌های نفتی نیز که ۱۵ است، با در نظر گرفتن درآمد خالص ۱۰۰ میلیارد دلاری آرامکو، ارزش این شرکت ۱.۵ تریلیون دلار به دست می‌آید. 

🔺در سال ۲۰۱۶ میلادی، میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی این کشور ۷.۴ میلیارد دلار بوده که در سال بعد به ۱.۴ میلیارد دلار کاهش یافته است. این عدد در سال گذشته به ۳.۲ میلیارد دلار رسیده است. بانک جهانی در فهرست کشورهای دارای بهترین فضای کسب و‌ کار و در میان ۱۹۰ کشور رتبه بندی شده به عربستان رتبه ۹۲ را اختصاص داده است. لذا ده‌ها کشور دیگر برای سرمایه‌گذاری وجود دارند.

میز نفت

۱۳ آبان ۱۳۹۸ ۱۱:۴۲
تعداد بازدید : ۸۰۹
کد خبر : ۵۲,۶۰۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید